Gerrit Thomas Rietveld
Geboren te Utrecht in 1888 leerde de Nederlander Gerrit Rietveld het vak van meubelmaker vanaf zijn elfde in het atelier van zijn vader. Later volgde hij verschillende avondcursussen meubelmakerij en architectuur. In 1919 sloot hij zich aan bij ‘De Stijl’, de Nederlandse kunstenaarsgroep waartoe ook schilder Piet Mondriaan en architect Theo Van Doesburg behoorde. Zijn ontwerpen zijn een voorbeeld van puur Kubisme door de geometrische vormen en het gebruik van de primaire kleuren rood, geel en blauw.
Vele van Rietvelds ontwerpen waren revolutionair, zoals bijvoorbeeld de zigzagstoel en de rood-blauwe stoel. De rood-blauwe stoel was zeer belangrijk in zijn ontwikkeling als meubelontwerp. Dit ontwerp van Rietveld werd één van de bekendste ontwerpen binnen de kunstbeweging ‘De Stijl’ en is een belangrijk voorbeeld van de vroege modernistische ontwerptechniek, die het ‘zitten’ rationaliseerde en de stoel reduceerde tot een aantal elementaire rechte vormen. Deze stoel, die bestaat uit 15 beukenhouten steunen en twee triplex panelen, toont Rietvelds interesse voor de nieuwe technieken van massaproductie. De houten onderdelen zijn niet verbonden op de conventionele manier, maar met bevestigingen aan de bovenkant of zijkant. De kleuren, lijnen en vormen doen denken aan het werk van Piet Mondriaan. Ondanks zijn strakke vorm is deze stoel zelfs zonder kussens erg comfortabel. Vandaag de dag worden zijn meubels uitgegeven onder het meubelmerk Cassina. Hij was ervan overtuigd dat zijn ontwerpen de ‘abstract realistische sculpturen in de interieurs van de toekomst’ zouden worden.
Zitten is een werkwoord. Als je moe bent, ga je maar liggen.
Rietveld overleed da dag na zijn 76ste verjaardag in het Rietveld Schröder Huis. Rietveld heeft veel geleerd, en in zijn eigen ontwerpen uitgedragen, van Hendrik Petrus Berlage en tevens van Frank Lloyd Wright. De grote verbreiding van de opvattingen van achtereenvolgens De Stijl, De Nieuwe Zakelijkheid en Het Functionalisme in de moderne Nederlandse architectuur is voor een aanzienlijk deel aan hem te danken geweest. Gerrit Rietveld was een gedreven kunstenaar, wiens leven en werk onlosmakelijk verbonden waren. Zijn grote scheppingsdrang is zichtbaar in zijn artistieke erfenis, bestaande uit honderden gebouwen, tientallen meubelen en een schat aan ontwerpen, maquettes en documentatie. De soberheid die zijn werk karakteriseert, was een reflectie van zijn persoonlijkheid. Rietveld hechtte weinig waarde aan materiële zaken - hij bezat alleen het hoogst noodzakelijke - en was evenmin gevoelig voor uiterlijk vertoon.